waarde motor bepalen

Hoe bepaal ik de waarde van mijn motor?

Als trotse eigenaar van een motorfiets kan het bepalen van de waarde ervan een uitdagende maar essentiële taak zijn. Of je nu overweegt je motor te verkopen, een verzekering wilt afsluiten of simpelweg nieuwsgierig bent naar de huidige marktwaarde, er zijn verschillende factoren waarmee je rekening moet houden. In dit artikel zullen we diepgaand bespreken hoe je de waarde van je motor kunt bepalen en welke rol motorfiets onderdelen spelen in deze evaluatie.

Continue reading
Start met je rijbewijs behalen

Start met je rijbewijs behalen

Je gaat beginnen aan het behalen van je rijbewijs en dit is natuurlijk best wel spannend. Het is helemaal niet gek als je zenuwachtig bent, aangezien je eigenlijk nog geen idee hebt wat je precies moet verwachten. Je kan je je vast wel voorstellen hoe het is om een auto te besturen, maar voordat je het daadwerkelijk hebt gedaan, is het moeilijk om te weten hoe dit gaat voelen. Een auto is natuurlijk best wel groot en zo zal je in het begin echt het gevoel eerst onder de knie moeten krijgen. Dit is gewoon een kwestie van oefenen en dit zal niet altijd in een keer gaan. Toch heb je na een tijdje precies door hoe het allemaal werkt en zullen veel dingen vanzelf gaan.

Continue reading
Op avontuurlijke vakantie gaan

Op avontuurlijke vakantie gaan

Op vakantie gaan is natuurlijk iets waar je een hele lange tijd naar uitkijkt en zo staat de vakantie eigenlijk volledig in het teken van rust en ontspanning. Je kan even alle stress en spanning van het dagelijks leven achter je laten en even volledig op jezelf focussen. Je bent meestal ook het hele jaar hard aan het werk en dan kan een vakantie maar niet vroeg genoeg komen. Natuurlijk zijn er ook allerlei verschillende soorten vakanties waar je uit kan kiezen en zo past er bij iedereen ook weer een andere soort vakantie. Misschien hou jij wel heel erg van een vakantie waarbij je helemaal niks hoeft te doen en de hele dag aan het strand kan liggen met een cocktail. Of is een avontuurlijke vakantie in de bergen toch meer iets voor jou?

Continue reading
Motor-theorie oefenen – en alvast dromen van bochtige bergwegen 

Motor-theorie oefenen – en alvast dromen van bochtige bergwegen 

Easy Rider was de grote Amerikaanse film-hit, gewijd aan de motorcultuur en het ‘on the road’ zijn. Een heerlijke vrijheid en motorrijden is zelfs in het drukke Nederland ontzettend populair, zeker ook bij vrouwen. Maar met je autorijbewijs mag je niet motorrijden. Dat is eigenlijk heel logisch want in een auto zit je. En op een motor rijd je. Meestal heb je maar twee banden en ga je heel anders om met ligging op het wegdek dan een automobilist. Ook een aanwakkerende stormwind heeft op een andere manier vat op een auto dan op een motor. Zaken die ook terugkeren als je motor-theorie oefenen gaat.  

Motor-theorie oefenen – en alvast dromen van bochtige bergwegen 

Motor-theorie oefenen, net even anders dan auto-theorie 

Het grootste vooroordeel is dat je als automobilist graag ook wilt leren motorrijden en dat je denkt, die theorie zal wel niet veel voorstellen. Want ik heb alle stof al doorgenomen toen ik voor mijn autorijbewijs ging. Het is waar dat een deel van de lesstof in zekere mate een herhaling is. Maar er zijn genoeg zaken die bij automobilisten niet van toepassing zijn en bij motorrijders juist wel. Zoals je plaats op de weg en de invloeden van weersomstandigheden op jou en je motor. Denk aan zaken zoals bandengrip. En wat die dubbele lesstof betreft: nooit verkeerd om je daar nog eens over te buigen, een handige opfrisser feitelijk. 

Boek of online? 

Er bestaan vele goede studieboeken voor motor-theorie oefenen. Maar tegenwoordig lijkt vooral een online-videocursus aanlokkelijk als je de lesstof voor het examen goed onder de knie wilt krijgen. Deze cursussen zijn op maat gemaakt voor de potentiële motorrijder. En leren via internet met duidelijke filmpjes gaat ook veel lekkerder dan alles maar als tekst tot je moeten nemen. In het cursusaanbod zitten vaak ook hele series proefexamens. Zo kun je je voorbereiden op de manier waarop de vragen gesteld worden en de verwachte antwoorden.  

Interactief motor-theorie oefenen 

Het aardige van het volgen van een cursus motor-theorie oefenen op onlinebasis is dat jij je tijd kunt bepalen om te gaan leren. Of je nu een half uurtje even tijd hebt, of zin hebt om wat langer te gaan studeren, het is allemaal mogelijk. Je kunt ook elk scherm benutten, van je smartphone tot je computer, als die maar is aangesloten op het internet. De modules van een onlinecursus zijn ook heel laagdrempelig. En wat in woorden moeilijk kan gezegd, wordt in bewegend beeld vertoond. Een onlinecursus maakt leren speels en je begrijpt de stof sneller omdat je er interactief mee kunt werken.  

Motor-theorie oefenen – en alvast dromen van bochtige bergwegen 

Duimpje omhoog bij 88% goede antwoorden met motor-theorie oefenen 

Uiteindelijk heb je zoveel geleerd dat je vol vertrouwen de examenzaal binnen stapt. Het theorie-examen, eindelijk. Met twee oefenvraagjes leer je eerst hoe alles werkt. Daarna volgen 50 vragen. Heb je 44 daarvan goed beantwoord, dan is het motor-theorie oefenen dus gelukt en volgt een theorie-certificaat. Het hele examen duurt niet langer dan een half uur en je krijgt meteen na de laatste vraag al te zien of je gezakt of geslaagd bent. Bedenk wel dat er elke keer veel mensen in de zaal zijn die helaas gezakt zijn. Mocht je 44 of meer vragen goed hebben, dan wacht de schone taak om je praktijkexamen te gaan halen. Daar heb je maximaal anderhalf jaar de tijd voor. Zo lang is je theorie-certificaat namelijk geldig. 

Eén ding is zeker, bij Theorietoppers ben je in ieder geval aan het juiste adres! 

wallbox laadpaal

Geen lege accu meer met de Wallbox laadpaal

wallbox laadpaal

Heb je recent je auto voordelig kunnen vervangen voor een elektrische wagen? Sinds kort rijd je zorgeloos van de ene naar de andere bestemming, wetende dat je niet langer meer langs het tankstation hoeft om je tank bij te vullen. Maar eigenlijk nog niet helemaal zorgeloos, omdat je nog vaak zoekt naar een geschikte laadpaal in de buurt van je huis om te voorkomen dat je met een lege accu wilt wegrijden.

Daarom is een Wallbox laadpaal bij huis een uitkomst. Want kom je ’s avonds thuis, dan hoef je de accu van je elektrische auto alleen maar aan te sluiten op de laadpaal, zodat je de volgende ochtend volgeladen en op tijd weer vertrekt van huis. Lees in deze blog over de voordelen van een Wallbox laadpaal bij huis en hoe je die bestelt bij Laaddirect.

Continue reading
Scooter dagwaarde

Wat is de dagwaarde scooter en waarom is ze belangrijk?

Het spreekt voor zich dat elke scooter een bepaalde waarde vertegenwoordigd. Deze waarde wordt bepaald door verschillende factoren. Denk hierbij aan het merk van de scooter, maar ook aan het type waarvoor je hebt gekozen. Voor een tweedehandse scooter geldt in de praktijk dat uiteraard ook het aantal kilometers die er reeds mee werd gereden van belang is. Hoe meer kilometers er op de teller staan, des te lager de waarde van de scooter uit zal vallen. Zou jij graag meer te weten willen komen over de dagwaarde scooter evenals waarom deze nu precies zo belangrijk is? Dan zal je meteen kunnen vaststellen dat de onderstaande informatie je daarbij kan helpen!

Wat is de dagwaarde scooter precies? 

Op het ogenblik dat je een scooterverzekering afsluit zal je in de polisvoorwaarden altijd het woord ‘dagwaarde’ terug kunnen vinden. Zoals de naam reeds aangeeft wordt er hierbij verwezen naar de actuele waarde waar de scooter op de dag in kwestie over beschikt. Het spreekt voor zich dat deze waarde erom bekend staat stelselmatig af te nemen. Verschillende zaken kunnen de dagwaarde van een voertuig beïnvloeden. Het gaat hierbij dan in de praktijk onder meer om:

  1. De staat van het voertuig en aldus of er mogelijks bepaalde schade merkbaar is; 
  2. Het aantal kilometers die je met de scooter hebt afgelegd; 

Hoe meer schade er aan de scooter is opgetreden evenals hoe meer kilometers er reeds mee werd afgelegd, des te lager de dagwaarde uiteraard zal komen te liggen. Hier moet je zeker aandacht aan besteden. De dagwaarde is zeer belangrijk, want het is doorgaans deze waarde die door de verzekeraar wordt gehanteerd op het moment dat ze een bepaalde uitbetaling moet doen. 

Wat is het verschil tussen de cataloguswaarde en de dagwaarde?

Er is in de praktijk niet alleen maar sprake van de dagwaarde scooter. Daarnaast bestaat er namelijk ook nog zoiets als de cataloguswaarde. Beide waardes verschillen ten opzichte van elkaar. In eerste instantie geldt voor de dagwaarde zoals reeds aangegeven dat ze elke dag kan schommelen. Deze wordt bepaald aan de hand van het aantal kilometers die je aflegt, de actueel staat van de scooter en ga zo maar door. Voor de cataloguswaarde geldt dat er zoals de naam eveneens reeds duidelijk maakt wordt gekeken naar de waarde zoals vermeld in de catalogus. Het spreekt voor zich dat deze in de praktijk een behoorlijk stuk hoger is gelegen in vergelijking met de zogenaamde dagwaarde.

Wanneer wordt de dagwaarde van je scooter gehanteerd?

Op het ogenblik dat je de scooter die je hebt aangekocht wenst te verzekeren zal je kunnen vaststellen dat de verzekeraar altijd zal vragen naar de waarde van het voertuig. Op het ogenblik dat er sprake is van diefstal of bijvoorbeeld schade door een ander verzekerd voertuig, zal de zogenaamde dagwaarde steeds het maximale bedrag zijn dat door de verzekeraar zal worden uitbetaald. Deze dagwaarde is niet relevant op het moment dat je de keuze hebt gemaakt om de scooter uitsluitend te verzekeren door middel van een WA-verzekering. Voor deze verplichte verzekering geldt immers dat ze enkel en alleen over een dekking beschikt voor schade die wordt aangebracht ten opzichte van derden. De schade aan je eigen scooter wordt dus nooit verzekerd.

Hoe wordt je dagwaarde scooter bepaald?

Dit misschien vreemd om te horen, maar je dagwaarde scooter kan in de praktijk niet worden vastgesteld. Dit is dan ook altijd slechts een schatting die kan worden gemaakt. Het inschatten van de dagwaarde kan gebeuren door gelijkaardige scooters die bijvoorbeeld op het internet te koop worden aangeboden. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de exacte specificaties waar het voertuig over beschikt. Concreet betekent dit dan ook dat je rekening dient te houden met: 

  • De leeftijd van de scooter; 
  • Het aantal kilometers die ermee zijn gereden; 
  • De eventuele schade waarvan sprake is aan de scooter; 

Wanneer er zich een schadegeval voordoet zal je kunnen vaststellen dat een expert steevast de dagwaarde voor de schade zal inschatten. Deze waardebepaling kan zeer belangrijk zijn om in te schatten of er sprake is van een total loss of niet. In dit geval is het niet langer financieel interessant om de schade aan het voertuig te laten herstellen. Dit omdat de herstellingskost de actuele waarde van het voertuig eigenlijk (aanzienlijk) zou overstijgen.

Wanneer spreken we over een total loss?

Op het ogenblik dat er sprake is van een verzekerde schade zal je kunnen vaststellen dat de verzekeraar de uitbetaling altijd zal bepalen aan de hand van de dagwaarde scooter. Er wordt gesproken over een total loss of een totaal verlies van het voertuig op het moment dat de herstellingskosten hoger uitvallen dan de waarde van de scooter. De verzekeraar zal in dat geval niet de schade uitkeren, maar zal een uitbetaling voorzien aan de hand van de dagwaarde van het voertuig. Het spreekt uiteraard voor zich dat er ook sprake is van een total loss op het moment dat de scooter niet langer kan worden hersteld. 

Is je dagwaarde scooter belangrijk voor de prijs van je scooterverzekering?

De waarde van je scooter is zeker belangrijk voor de prijs waar je verzekering over beschikt. Voor de dagwaarde scooter geldt namelijk dat ze bepalend is voor het bedrag dat de verzekeraar aan je dient uit te keren wanneer er zich een verzekerde schade voordoet. Des te lager die dagwaarde komt te liggen, des te beperkter ook de verzekeringspremie wordt. Je moet er wel vanuit gaan dat ook de specificaties van je scooter de kostprijs van je verzekering zullen beïnvloeden. Hoe zwaarder specificaties zijn, des te meer je sowieso zal moeten betalen voor scooterverzekering.

In ieder geval, wil je te allen tijde een goed beeld hebben van hoeveel de actuele waarde van je scooter nu precies bedraagt? In dat geval zal je kunnen vaststellen dat het internet je op dit vlak van heel wat waardevolle informatie kan voorzien. Even een klein beetje opzoekwerk verrichten op één of meerdere tweedehandse websites kan bijvoorbeeld zeker een aanrader zijn. Zo zal je in geen tijd precies die actuele dagwaarde scooter vinden waar jij naar op zoek bent.

Tips en tricks: Rijangst, wat doe je eraan?

Taboe of terecht? Je bent lang niet de enige, want onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer een miljoen mensen in Nederland rijangst moeten hebben. Lang niet zijn alle rijangsten gelijk. Voor de één is het ontstaan na het meemaken van een ongeluk. Voor de ander ligt het iets simpeler is er een grote angst om te rijden in het donker, door een tunnel of op de snelweg. Is het tijd voor actie en moet het roer om? Hieronder vindt je de beste tips tegen die verdomde rijangst.

Continue reading

Autopech? Met deze 5 tips ben je goed voorbereid

Pechhulp bij veel voorkomende pechsituaties

Je denkt er liever niet aan: pech onderweg. Al helemaal niet als je bezig bent met een leuk uitstapje. Met een goede voorbereiding hoeft autopech gelukkig niet het einde van de autovakantie of het dagje uit te betekenen. Wij vertellen je wat je wat veel voorkomende pechsituaties zijn en wat je kunt doen in de volgende pechsituaties:

Continue reading

Snap je de bpm-aangifte niet? 6 Dingen die je moet weten

Zorg ervoor dat je het “Formulier t.b.v. BPM-aangifte” van de RDW bij de hand hebt

Als je de auto bij de RDW gebracht hebt ontvang je het BPM aangifte formulier.

Zoek de complete optielijst van de auto op

De Belastingdienst wilt precies weten met welke opties jouw auto af-fabriek geleverd is. Het is belangrijk om zeer nauwkeurig alle opties op te geven die er op de auto zitten.

Continue reading

Wat houdt BPM in

Wanneer u een auto gaat importeren, bent u verplicht om bij het invoeren van de auto het resterende BPM bedrag te betalen. Het bepalen van de hoogte van deze rest-BPM werkt vaak omslachtig: er moeten gegevens worden aangeleverd waar vaak lastig aan te komen is, zoals bijvoorbeeld de netto catalogusprijs van de auto. Om u inzicht te geven in het oerwoud van regels, de verschillende methoden – en natuurlijk de tips en trucs – vertellen wij hieronder graag hoe alles in zijn werk gaat. Ook kan u gebruik maken van een BPM calculator om uw BPM berekenen.

Continue reading